Het inmiddels traditionele medium sms wordt in rap tempo vervangen door gratis alternatieven als Whatsapp en Telegram. Maar tegelijkertijd worden er andere (zakelijke) toepassingen voor sms ontwikkeld, zoals A2P en M2M. Hierbij wordt er niet meer gecommuniceerd tussen personen, maar van een applicatie naar een persoon (A2P) of zelfs van machine naar machine (M2M).

 

Person-person

P2P SMS

Het sms verkeer van persoon naar persoon (P2P) wordt in rap tempo vervangen door Over The Top (OTT) message diensten als Whatsapp, Skype en Telegram. Volgens marktonderzoek van Informa Telecoms & Media daalt de wereldwijde omzet uit sms diensten de komende 5 jaar nog eens met ruim 20%. In hetzelfde onderzoek wordt echter aangegeven dat het zakelijk gebruik van SMS juist in de lift zit.

application-to-person

A2P SMS

Door het afnemende aantal sms berichten, is de attentiewaarde van een sms bericht gestegen. Volgens onderzoek van Frost & Sullivan (2010) heeft sms een gemiddelde open ratio van 98%, terwijl email een gemiddelde open ratio heeft van 25% (DDMA). Bedrijven spelen hier slim op in door korte informatieve berichten te verzenden, die in tegenstelling tot bijvoorbeeld email, beter opvallen. De sms berichten worden vaak automatisch verzonden vanuit applicaties of software naar personen (A2P) met als afzender de naam van de organisatie. Deze berichten zijn bekend als bijvoorbeeld een afspraakherinnering van de tandarts of een waarschuwing dat er een factuur klaar staat van de telecom operator.

machine-to-machine

M2M SMS

Naast deze herkenbare berichten is er een stroom van sms berichten die wellicht minder opvalt. Dit zijn de berichten die zelfs niet op een mobiele telefoon aankomen. Het zijn automatisch gegenereerde sms berichten die applicaties aansturen. Deze berichten geven een commando van de ene machine aan de andere machine (M2M), zonder dat daar verder een persoon bij betrokken hoeft te zijn.

machine-to-machine-sms

Conclusie

Het gebruik van sms door particulieren is inmiddels grotendeels vervangen door applicaties als Whatsapp, Skype en Telegram. Daarentegen zien bedrijven nieuwe zakelijke toepassingen voor sms in A2P en M2M. Eind vorig jaar waren er wereldwijd al ruim 189 miljoen M2M verbindingen waarvan 50 miljoen in China. Sms is nog lang niet dood.

Meer informatie?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van SMS voor jouw organisatie? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers. Wij helpen u graag verder.