LOGIN
blockcontent top

Deze methode werkt alleen voor URL’s die linken naar een website waarvoor Google Analytics is ingesteld. Meer informatie over Google Analytics vind je op de website van Google.

Hoe meet je de conversie van een SMS actie?

Wanneer je een link in een SMS-bericht plaatst wil je de conversie hierop ook kunnen meten. Dit is heel eenvoudig meetbaar te maken door de URL te voorzien van een Google Analytics tracking code. In dit artikel leggen wij stap voor stap uit hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Stap 1: Genereer een tracking code

De eerste stap is het generen van een tracking code. Dit is een stuk code wat wordt toegevoegd aan een URL. Zo weet Google op welke manier data gepresenteerd moet worden in Analytics. Om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken heeft Google de URL-maker tool ontwikkeld.

Onder het kopje website-URL vul je de URL van de website in waarvan je de conversie wilt meten. Dat kan bijvoorbeeld een homepage zijn zoals www.sms-services.nl of een landingspage, www.sms-services.nl/whatsapp/.



De velden campagnebron, campagnemedium en campagnenaam zijn door Google als verplicht ingevuld. Dit zijn namelijk de gegevens die gebruikt worden om de campagne in Analytics te presenteren.

Bij campagnebron vul je de naam van de gebruikte bron in, bijvoorbeeld SMS actie. Onder campagnemedium vul je de naam van het medium in, in dit geval is dat SMS, en als laatste vul je de campagnenaam in.

Wanneer alle velden zijn ingevuld klik je op de button ‘URL genereren’. De URL, inclusief tracking code, verschijnt onder de button.

Stap 2: URL verkleinen

De tracking code die de URL-maker terugkoppelt, ziet er ongeveer zo uit:

www.sms-service.nl/whatsapp/?utm_source=sms-actie1&utm_medium=sms&utm_campaign=WhatsApp

Deze URL is te lang voor een SMS bericht en nodigt de lezer niet uit tot klikken. Daarom is stap twee het verkleinen van de URL. Ook hiervoor heeft Google een handige tool ontwikkeld, de URL Shortner.



Stap 3: Het SMS bericht

Een SMS bericht mag maximaal 160 tekens lang zijn. Dat betekent dat er weinig ruimte is om de lezer te overtuigen. Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over de inhoud van het SMS bericht.

Wanneer je twijfelt over de inhoud van het bericht, helpt het misschien om twee versies te maken. Test de versies met verschillende personen uit jouw doelgroep en verwerk hun feedback. Zo zorg je dat het SMS bericht de juist ‘toon’ heeft.

De SMS is nu klaar en kan bijna worden verstuurd. Wat er nog ontbreekt is een CTA of call to action. De ontvanger van de SMS wordt aangezet tot een bepaalde handeling, in dit geval is dat het klikken op de link. In marketing termen wordt dat een call to action genoemd. Je kan de verkorte URL uit stap twee eenvoudig kopiëren in het SMS bericht en gebruiken als call to action. De campagne kan nu gestart worden.

Stap 4: Resultaten meten

De resultaten van de SMS actie vind je terug in Google Analytics onder het kopje Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Hier vind je de campagnebron, campagnemedium en de campagnenaam terug die je eerder hebt ingesteld bij stap één. Google koppelt een overzicht terug met de volgende elementen:
  • Aantal nieuwe sessies
  • % nieuwe gebruikers
  • Nieuwe gebruikers
  • Bouncepercentage
  • Pagina's/sessies
  • Gemiddelde sessie duur
  • Conversie of doelen


Een sessie is een periode dat een bezoeker actief is op jouw website. Een sessie duurt tot het moment dat de bezoeker de webpagina verlaat of wanneer diegene een half uur lang niet actief is geweest. Onder het kopje nieuwe gebruikers worden de nieuwe gebruikers van de website bijgehouden. Google ziet of een gebruiker nieuw is doormiddel van cookies. Cookies zijn kleine bestanden die de historie van het internetgedrag bevatten.

Het bouncepercentage laat het percentage bezoekers zien dat de website verlaat op de instappagina. Een gemiddeld bouncepercentage ligt op ongeveer 60%.

Als je binnen Analytics doelen hebt ingesteld, bijvoorbeeld het aantal clicks op een download button, worden deze bijgehouden onder het kopje conversie. Zo kan je eenvoudig zien welke campagne verantwoordelijk is voor het behalen van een bepaald doel.


Stap 5: bijsturen

Als de resultaten van de campagne tegenvallen is het belangrijk om na te gaan wat er mis ging. Kort gezegd kan dit aan twee dingen liggen: De SMS tekst was niet sterk genoeg of de landingspagina van de campagne was niet sterk genoeg. Als de SMS tekst verbeterd moet worden zie je dat terug in het aantal sessies dat voortkomt uit de actie. Als de landingspagina verbeterd moet worden zie je dat aan een hoog bouncepercentage.

Meer informatie

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van SMS voor jouw organisatie? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers. Wij helpen u graag verder.
blockcontent bottom