LOGIN
blockcontent top

5 bedrijfsmatige toepassingen van SMS

25-2-2016 | Joey Drieskens

Uit onderzoek blijkt dat er weer meer SMS berichten verstuurd worden in Nederland. Waar eind 2010 SMS op het dieptepunt was, is er in het tweede kwartaal van 2014 zelfs een kleine stijging zichtbaar: 1,074 miljard SMS berichten ten opzichte van 1,06 miljard in het eerste kwartaal van 2014.

SMS blijkt dus nog steeds een relevant communicatiemiddel dat ingezet wordt voor de meest uiteenlopende toepassingen. Niet alleen voor commerciële doeleinden, maar ook voor de optimalisatie van interne processen is SMS uitermate geschikt. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van SMS als ondersteuning tijdens evenementen, afspraakherinneringen, ordernotificaties of als extra beveiliging van uw webapplicaties. In dit artikel lichten we 5 veelgebruikte toepassingen van de SMS gateway uit.


1. Afspraakherinneringen sturen via SMS

No-shows zijn voor veel organisaties een enorme kostenpost. Zo lopen de kosten aardig op door de verloren voorbereidingstijd wanneer iemand niet komt opdagen. Een no-show is tevens frustrerend voor de klant, die gedwongen wordt een nieuwe afspraak te maken met een lange wachtlijst tot gevolg. Het automatisch versturen van afspraakherinneringen per SMS lost dit probleem eenvoudig op.

Case: Spaarne ziekenhuis zet SMS in om no-shows te verlagen

Het Spaarne ziekenhuis heeft SMS ingezet om het aantal no-shows terug te dringen. Wanneer het 06-nummer bekend is, krijgen patiënten als geheugensteuntje 48 uur van tevoren een SMS bericht van het ziekenhuis. Hiermee is het aantal no-shows verlaagt met 95%.

"In het ziekenhuis was het no-show-percentage in 2012 zo’n 4,5%. Bijna twee jaar later is het percentage teruggebracht naar slechts 0,2%. Het levert financieel dus enorm veel op."
Steffen Grit, Spaarne Ziekenhuis


2. SMS inzetten voor marketingcampagnes

Een SMS actie is een relevante component binnen de marketingstrategie van veel organisaties. Dat komt met name door de hoge attentiewaarde van SMS berichten. Door middel van kortingscodes, updates of een SMS&win actie creëert u betrokkenheid en exposure voor uw organisatie. 

Case: SMS&win actie voor H&M

In Rotterdam is het grootste H&M filiaal van Europa geopend. De opening werd gevierd met een SMS &win actie in samenwerking met JCDecaux en SMS-services. Via een aantal reclamezuilen in het centrum van Rotterdam gaf H&M gratis kleding weg. Deelnemers stuurden daarvoor een SMS met het actienummer van de zuil en konden zo het kledingstuk winnen. 


3. (Bulk) SMS berichten tijdens events

Wanneer u een grote groep mensen ontvangt tijdens een evenement, is het belangrijk dat u hen snel en efficiënt kunt bereiken. Berichten over veiligheid of updates met betrekking tot het event of actuele gebeurtenissen op locatie, wilt u snel onder de aandacht brengen van uw doelgroep. Via de SMS gateway kunt u eenvoudig (bulk) sms berichten versturen. 

Case: Heuvelman Sound & Vision

Heuvelman Sound & Vision is leverancier van professionele audiovisuele apparatuur en voert projecten uit voor het bedrijfsleven, omroepen, hotels en congrescentra. Voor een evenement in Grand Hotel Huis Ter Duin was Heuvelman op zoek naar een snelle en efficiënte oplossing om de verschillende deelnemers te bereiken. Via Bulk SMS werden onder andere verzamellocaties en belangrijke updates gedeeld met de participanten. De SMS berichten werden verstuurd via e-mail, de SMS webapplicatie en via de mobiele telefoon van de coördinator op locatie.


4. Two Factor Authentication via SMS 

Hackers zijn steeds innovatiever als het gaat om het kraken van log-in gegevens. Een gebruikersnaam en wachtwoord is vaak niet meer voldoende om de veiligheid van uw online omgeving te garanderen. Als extra veiligheidsmaatregel kunt u gebruik maken van een eenmalig (tijdelijk) wachtwoord, ook wel Two Factor authentication (TFA) of One Time Password (OTP) genoemd. Na het invullen van uw gebruikersnaam en wachtwoord, ontvangt u via SMS de verificatiecode waarmee u kunt inloggen in de applicatie.

Case: Extra beveiligde login voor CGM CompuGroup Nederland

CGM Nederland levert maatwerk ICT-oplossingen aan de zorgsector. Via een webapplicatie kunnen patiënten eenvoudig herhaalrecepten plaatsen bij apothekers. Omdat medicijnen persoonlijk zijn voorgeschreven, is het belangrijk dat de privacy en veiligheid van de applicatie gegarandeerd is. Hiervoor maakt CGM gebruik van een One Time Password (OTP) via SMS. Klanten ontvangen per SMS een unieke verificatiecode waarmee zij kunnen inloggen. 


5. Ordernotificaties vanuit de webshop via SMS

Als webshopeigenaar wilt u uw klanten de beste service bieden. U wilt direct geinformeerd worden zodra er een bestelling wordt geplaatst en uw klant wil graag realtime op de hoogte worden gehouden van de status van zijn of haar aankoop. Met de Magento SMS plugin kunt u als webshopeigenaar handmatig of geautomatiseerd sms berichten versturen voor bijvoorbeeld:
  • SMS ordernotificatie naar webshopeigenaar: direct op de hoogte van nieuwe bestellingen
  • SMS ordernotificatie naar klant: direct op de hoogte van status wijzigingen van de bestelling
  • SMS bulk berichten: verstuur bijvoorbeeld kortingscodes naar specifieke klantgroepen


Conclusie

De toepassingen van SMS zijn zeer divers. Voor elk bedrijf, commercieel of niet, kan SMS helpen bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het creëren van exposure en het bieden van extra service. Door de hoge attentiewaarde van een SMS bericht is sms nog steeds een van de beste kanalen om in te zetten voor bedrijfskritische oplossingen en marketingcampagnes. 

Meer informatie?
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van sms diensten binnen uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 023  554 67 77.

blockcontent bottom